Apurahat

Kevään 2024 apurahojen saajat on valittu

Apurahaa myönnettiin kevään 2024 haussa opintoihin seuraaville:

Huovila Marjo
Hänninen Sara
Koivunen Toni
Kurttila Tanja
Manninen Jonna
Manninen Mikko
Matikainen Henri
Myyryläinen Maija
Rantala Riku
Reponen Anne
Soikkeli Marianne
Virtanen Anu

Apurahaa myönnettiin kevään 2024 haussa oppilaitosten oppimisympäristöjen kehittämiseen:

Kouvolan Ammattiopisto Oy
Valkealan kristillinen kansanopisto

Vuoden 2024 apurahojen syksyn haku ajoittuu syys-lokakuulle ja toteutetaan sähköisenä hakuna verkkosivujemme kautta osoitteesta www.aikuiskoulutussaatio.fi.

HAKUOHJEET

Kouvolan Aikuiskoulutussäätiö myöntää apurahoja kymenlaaksolaisille tai Kymenlaaksossa opiskeleville aikuisopiskelijoille ja ammatillisten oppilaitosten henkilöstölle toisen asteen ammatillisen perustutkinnon, ammattitutkinnon tai erityisammattitutkinnon suorittamista varten sekä opiskelijavaihtoa tai ammatillisen opettajan täydennyskoulutusta varten.

Apurahaa haetaan ennalta ilmoitettuina hakuaikoina ja maksetaan pääsääntöisesti puoliksi ennakkona ja puoliksi opintojen päättyessä tutkintotodistus esittämällä. Opiskelijalle myönnettävän apurahan suuruus vaihtelee 300 – 600 euron välillä. Säätiön hallitus päättää jaettavan apurahan kokonaismäärän suuruuden etukäteen vuosittain.

Verkkolomakkeen tietojen lisäksi tarvitaan liitekohtaan vapaamuotoinen hakemus PDF-muotoisena. Tutkintotodistukset, CV:t ym. tarvittavat liitteet pyydetään erikseen niiltä hakijoilta, jotka ovat edelleen mukana apurahojen myönnön viimeisessä vaiheessa.

Apuraha ei ole verollista tuloa opiskelun ja kulujen kattamisen osalta. Säätiöltä tai rahastolta, sekä esim. rekisteröidyltä yhdistykseltä saadut stipendit, opintoapurahat ja muut apurahat sekä palkinnot ovat veronalaista tuloa siltä osin kuin verovelvollisen verovuonna 2024 saamien kaikkien stipendien, muiden apurahojen, opintorahojen ja palkintojen yhteenlaskettu määrä ylittää kulujen vähentämisen jälkeen 26.269,46 euroa.

Myöntämisen perusteet ja määrät päätetään vuosittain. Samalle henkilölle voidaan myöntää apuraha kerran viidessä vuodessa. Hakemukset käsitellään kaksi kertaa vuodessa, touko- ja marraskuussa. Hakemus tulee lähettää koulutuksen alussa tai viimeistään kuukauden sisällä valmistumisesta.

VINKKEJÄ APURAHAHAKEMUKSEN TEKEMISEEN

1. Tarkista, että hakijalle asetetut ehdot täyttyvät

2. Tarkista, millaista hakemusta edellytetään

3. Kaikki tarvittavat tiedot tulee täyttää hakemukseen