Kuntouttava työtoiminta

Kouvolan Aikuiskoulutussäätiö sr tarjoaa kuntouttavaa työtoimintaa Kymenlaakson hyvinvointialueen työnhakija-asiakkaille.

Kuntouttavan työtoiminnan avulla edistetään asiakkaiden hyvinvointia, sosiaalista ja yhteiskunnallista osallisuutta, elämänhallintaa, arjen toimintakykyä ja työmarkkinoille siirtymistä. Kuntouttavan työtoiminnan aikana hankitaan hyvinvointi- ja työelämäosaamista sekä tunnistetaan omia vahvuuksia, voimavaroja ja kiinnostuksenkohteita. Jakson aikana arvioidaan oikea-aikaisia jatkopolkuja. Jatkopolkumahdollisuuksia ovat esimerkiksi ammatillinen kuntoutus, työkokeilu, työvoimapoliittiset koulutukset, omaehtoinen opiskelu työttömyysetuudella, palkkatuettu työ tai työllistyminen avoimille työmarkkinoille.

Kuntouttavan työtoiminnan palvelun kesto on 3–24 kk, 1–4 pv/vk, 4–8 h/pv. Tarjoamme mielekästä toimintaa seuraavilla pajoilla ja toimialoilla:

• Helmi Autopesula (täällä opitaan autojen sisätilojen siivousta sekä ulkopintojen pesua ja vahausta)
  • ICT-paja (täällä opitaan mm. Microsoft Office-ohjelmien käyttöä, ohjelmointia ja 3D-tulostusta. Pajalla voi opiskella kiinnostavan alan opintoja esim. avoimen AMK:n kautta).
  • Kahvilapalvelut (Ilona ja EduCafé; täällä opitaan mm. asiakaspalvelua ja kassakoneen käyttöä)
  • Kiinteistönhuoltopalvelut ja ympäristönhoito (täällä tehdään kausitöitä ja hankitaan alan teoriaosaamista)
  • Kädentaitopaja (täällä toteutat itseäsi mm. piirtäen, neuloen ja mattoja tehden)
  • Metallipuolen tehtävät  (kokoonpanotyöt, venepukkien rakentaminen, u-lenkkien kokoaminen: opitaan mm. hitsausta, porausta ja kanttausta sekä vesivaneri- ja metalliosien käsittelyä)
  • Peräkärryjen kokoaminen sekä peräkärryjen, trailereiden ja hevoskuljetusvaunujen huolto (täällä tulevat tutuksi mm. sähköt, laakerit, jarrut ja valot)
  • Puhdistuspalvelut (täällä yhdistyvät siivoustehtävät ja alan teoriaosaamisen hankkiminen)
  • Ravintolapalvelut (täällä opitaan mm. lounaan valmistusta, kattamista ja astioiden puhdistusta)
  • Varastoalan tehtävät (täällä opitaan mm. tavaroiden noutoa, vastaanottoa, lainaamista ja korjausta)

Lisäksi tarjoamme asiakkaillemme ryhmätoimintaa, henkilökohtaisia voimavarakeskusteluja, ohjausta ja neuvontaa. Kirjoitamme asiakkaillemme myös suosituksia apurahojen hakuun aktiivisen elämän tukemiseksi.

Henkilökohtaiset voimavarakeskustelut pohjautuvat ratkaisukeskeiseen lyhytterapiaan. Luottamuksellisten keskustelujen avulla ratkaistaan yhdessä elämänhaasteita ja pulmia. Keskustelut tuovat osallistujalle ideoita, toiveikkuutta ja positiivisuutta tähän hetkeen ja tulevaan. Keskustelut ovat asiakkaillemme ilmaisia.

Kuntouttavassa työtoiminnassa noudatetaan yhteisiä sääntöjä, jotta varmistamme tasapuolisen ja arvostavantyötoimintapäivän jokaiselle asiakkaallemme.

Kuntouttavan työtoiminnan säännöt

1. Noudata sovittuja työaikoja ja työtoimintapaikan sääntöjä
  1. Järjestä omien asioiden hoito ensisijaisesti työajan ulkopuolella
    Poikkeuksia: työhaastattelut, asioinnit Monialaisessa työelämäpalvelussa taikka terveydenhoito- ja kuntoutuspalveluissa
  1. Ilmoita poissaolot ja tauot etukäteen työpisteesi ohjaajalle ja hanki yli kolme päivää kestäneestä sairauslomasta lääkärintodistus; sairaana tai päihtyneenä ei saa tulla työhön
  1. Käytä tarjottuja työvaatteita ja suojavarusteita
  1. Pyydä rohkeasti neuvoa ja perehdytystä
  1. Toimi avoimesti, rehellisesti ja muita kunnioittaen!
  1. Toisten arvostelu, politiikka- ja uskontopuheet eivät kuulu työtoimintaan
  1. Ilmoita epäkohdista ja vaaratekijöistä
  1. Käytä työkoneita turvallisuussyistä vain, kun olet saanut ohjaajalta perehdytyksen niiden käyttöön
  1. Kaikkia työyhteisön jäseniä koskee vaitiolovelvollisuus

Hyvinvointisi on tärkeää. Pyydä keskustelumahdollisuutta työpisteesi ohjaajan, Niina Laitisen, Jaana Haapalan tai HVA:n työntekijäsi kanssa. Mukavia ja antoisia työtoimintapäiviä!

Sovi tutustumiskäynti ja tule kokemaan toiminnan voimaa!

OTA YHTEYTTÄ

ANNELI SAVOLAINEN